اخبار

صندوق های مالی محلی، ساز و کار پشتیبانی از مشاغل خانگی

صندوق های مالی محلی، ساز و کار پشتیبانی از مشاغل خانگی

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امیدایجاد صندوق های مالی محلی را ساز و کاری جدید درپشتیبانی از مشاغل خانگی خواند و افزود: با تصویب قانون مشاغل خانگی به کسب و کارهای غیررسمی نیز مجوز داده شد و اکنون این مشاغل رسمی اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نورالله زاده در برنامه «تیترامشب» شبکه خبر افزود: ایجاد نظام مالی محلی، از راهکارهای کمک مالی به مشاغل خانگی است که خود صاحبان مشاغل منابع مالی آن را تامین می کنند وبا هدف ایجاد فرهنگ خودگردانی در حمایت ازمشاغل خانگی شرایط را تسهیل کرده ایم که دراین راستا صندوق ها مالی محلی با شیوه های خود از روستائیان تضامین دریافت می کنند.
نورالله زاده درباره رونق نداشتن مشاغل خانگی گفت: همه مصوبات دولت نگاه دولتی داشته است و جوانان عادت کرده اند در ادارات و سازمان ها استخدام شوند اما اکنون توجه بیشتری به مشاغل خانگی می شود.
نورالله زاده افزود: استانداردها باید بر اساس مشاغل خانگی اصلاح شوند و نباید پیچیده باشند.
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در تولید صنایع دستی جزو هشت کشور برتر هستیم اما در تجارت این محصولات رتبه 31 جهان را داریم و باید تلاش کنیم تا جایگاهمان بهتر شود.
نورالله زاده گفت: در سال های گذشته 80 درصد از تسهیلات به 20 درصد از بنگاه های بزرگ تعلق گرفته است و 20 درصد از مشاغل کوچک کمتر از 1 درصد از تسهیلات بانکی بهره مند شده اند که به دلیل اطلاعات نامتقارن در این حوزه است، معمولا مشاغل خانگی باید بتوانند به بنگاه های اقتصادی، سود ده، وجود خود را اثبات کنند که اکثرا نمی توانند این اعتماد سازی را ایجاد کنند.
این مقام مسوول همچنین گفت: دریافت تضامین بانکی خود چالشی دیگر برای مشاغل خانگی است، با توجه به نیازهای اجتماعی کشورما، گروه های خودکار را در بهزیستی دایر کرده ایم که نتیجه خوبی داشته و از سوی دیگر می توان از تامین مالی محلی نیز استفاده کرد که در هندوستان این طرح بسیار موفق عمل کرده و بالغ بر 3 میلیون نهاد مالی محلی در این کشور فعال شده اند، ما باید صندوق های خرد مالی محلی درست کنیم، ما می توانیم از منابع روستایی با مشارکت خودشان تامین مالی کنیم.

او گفت: کسب و کارهای خانگی از قدیم بوده که امروزه رسمی تر شده است، در کشور شاهد تغییر نگاه در این عرصه هستیم و به همین دلیل این نوع کسب و کار جایگاه ممتاز تری نسبت به گذشته پیدا کرده است که البته این یک امر فرهنگی بوده زیرا تا پیش از این تصور بر این بود که جوانان بعد از تحصیل باید پشت میز بنشیند اما امروز با لغو استخدامی ها جوانان به سمت کسب و کارهای خانگی متمایل شده اند.
نورالله زاده افزود: فرآیند دریافت وامها و تسهیلات کمی پیچیده و دشوار است ما باید بین کسب و کار خانگی و صنعتی تفاوتی قائل شویم همانطور که استانداردهای کیفی و بهداشت این دو نیز با یکدیگر فرق دارند.
او گفت: اقتصاد ایران به لحاظ شاخص رقابت پذیری نوزدهمین بازار جهان است که نشان دهنده پتانسیل بالای این بازار است، برهمین اساس ما نیازی به صادرات نداریم، بازار ما به قدری بزرگ است که اگر تنها چند محصول تولید کنیم به راحتی می توانیم محصولاتمان را در همین بازار داخلی به فروش برسانیم.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید برخلاف نظر کارشناس برنامه که منابع مالی د راولویت نخست مانیست گفت: ما در تامین منابع مالی مشکل داریم زیرا تنها 20 درصد از بنگاه های کوچک توانسته اند 6 درصد از تسهیلات بانکی دریافت کرده اند.

خانم امامدادی دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کارواموراجتماعی دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: الگوی توسعه مشاغل خانگی را در دستور کار داریم و عملا بحث های اجرایی در این عرصه از سال 90 آغاز شده است.
او افزود: ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی فراز و نشیب هایی داشته و ما به دنبال استانداردهایی در این فضا هستیم که با وجود تجربه چندساله به این نتیجه رسیده ایم که باید نگاه ما به این بخش عمیق تر باشد و از بخش خصوصی و پتانسیل آن نیز نهایت استفاده را ببریم.
امامدادی گفت: ضرورت توانمندی افراد پیش از ورود به بازار کار بسیار مهم است، تجربه ها به ما نشان می دهد که اکثر افراد برای ورود به بازار عملا از توانمندی لازم بهره مند نیستند و برای خود و محیط پیرامونی مشکلاتی را ایجاد کرده اند.
او افزود: ما از ابتدا تاکید داشیم که هر استانی روی تولید خاصی متمرکز شود که در عمل این امر محقق نشد، بحث توجه به مزیتهای منطقه برای ما بسیار مهم است، ما ظرفیت های زیاد داریم اما باید نگاه خود را به بازارهای جهانی توسعه دهیم، استفاده از بازارهای مختلف از جمله مجازی می توانند در فروش محصولات بسیار موثر باشند.

خانم مهرنوش استاد دانشگاه نیزدومین مهمان تلفنی برنامه گفت: بحث بازاریابی و فروش مهمترین دغدغه مشاغل خانگی است، البته بحث توانمندسازی بسیار مهم است، اما ما شرکتهایی داریم که با وجود مشاوران قدرتمند نمی تواند محصولات آنها را در داخل و یا خارج از کشور بفروش برسانند، حال چطور انتظار داشته باشیم که مشاغل خانگی بتوانند محصولاتشان را به فروش برسانند.
او افزود: ما در حال حاضر مشکل نقدینگی مشکل نخست ما نیست، مشکل ما بازار است که قدرت خرید پایینی دارد، ما عملا شرکت هایی که بتوانند کار صادرات را انجام بدهند، نداریم. در اکثر کشورها محصولات تولیدی صادر می شوند و همین امر رمز پیروزی و موفقیت این شرکتهاست، ما باید بودجه ها را به سمت بازاریابی و فروش متمرکز کنیم.
مهرنوش گفت: ما در بازاری که تا این درجه دچار رکود و تحت فشارزیاد کالاهای قاچاق است چطور یک شغل خانگی می تواند محصولاتش را به آسانی به فروش برساند. بهتر است به جای آنکه مزیت های منطقه ای شناسایی شود، مزیت های بازار شناسایی شود، لذا بهتر است بعد از راهنمایی مزیت های بازار، مزیت های فروش محصول نیز شناسایی شود.

۱۲ دی ۱۳۹۵ ۰۹:۱۳

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید